13.8.09

Berikan diri ini ruang untuk menjadi diri sendiri

Ya , aku...bukan seorang yang pandai menunjukkan diri sebenar di depan orang lain...Bukan hipokrit tapi aku memilih untuk tidak mahu melukakan orang lain apatah lagi menjatuhkan air muka sesiapa..tapi terkadang perangai ini disalah erti...membuatkan orang lain berasa senang , boleh buat apa sahaja..
Jadi , izinkan aku bercakap soal menghormati perasaan orang lain...
Kita hidup dalam dunia yang mempunyai pelbagai ragam pemikiran manusia...tak semua orang memahami kita, dan tak semua yang pasal orang kita faham..untuk membentuk keharmonian dan membentuk orang lain agar menerima pemikiran kita kita harus mempunyai inisiatif untuk memahami orang lain terlebih dahulu...
Contoh paling senang adalah dalam bab berjiran.Kita harus faham dalam yang masyarakat Jepun sangat sensitif terhadap bising.Jadi sebelum kita berbuat apa2 kita harus berfikir dan membuat pertimbangan yang sewajarnya.Sebagai contoh , kalau berjalan dalam rumah yang diperbuat daripada kayu, kita buleh memilih untuk berjalan dengan kuat atau dengan perlahan.Dan lagi, semasa meletakkan barang , letaklah perlahan-lahan.Tak perlu nak menhempas.
Antara sebab barang2 di Jepun bersaiz kecil , untuk membolehkan kita meletakkannya secara perlahan-lahan dengan penuh manner.
Dan lagi, sewaktu berbicara kita boleh memilih untuk merendahkan suara kita.Tak perlu nak bersuara dengan nyaring kalau nak bercakap dengan orang yang duduk di sebelah kita.
Dan lagi,apa lagi...
kalau orang yang yang terasa dengan entry ni bermaksud korang tak matang...Cuba fikir pasal yang menulis ni, diri orang yang menulis ini lebih tersepit , dan telah beberapa kali menerima MAKI diulangi MAKI dari orang bawah..tolonglah faham.
Secara jujur saya tak suka kena maki atau pun maki orang,benda ni akan bagi STRESS kat saya and seriously saya da pernah nak tergelincir dalam landasan sebab terlalu memikirkan pasal hal ini.
Dan selepas ini , apa yang akan terjadi saya mungkin bersedia menghadapinya dalam keadaan terpaksa atau tidak.Saya redha.Tapi bagi orang yang matured dia akan menerima ini sebagai teguran yang tulus dari seorang Anis.
mungkin di dunia sebenar saya tidak lantang, tapi di sini saya lantang mahu menyuarakan suara hati saya...

No comments:

Post a Comment

anda prihatin??