1. 2 biji telur
2. 2 cawan gula
3. 1 cawan minyak jagung
Bahan B
1 sudu kecil vanila esen
1 1/2 cawan VAN HOUTEN CHOCOLATE DRINK (goncang sebelum tuang)
1/2 cawan air bancuh dengan 2 susu ekstrak kopi@nescafe@ape2 saje jenis kopi yang bukan 3 in 1
Bahan C(nak senang masukkan bahan ni dalam plastik makanan , goncang sambil nari2 pastu ayak dalam mangkuk)
2 sudu kecil sodium bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tpg gandum
Cara membuat nya..
Sebelum buat step bawah ni satukan Bahan B dalam satu bekas dan Bahan C dalam bekas yang lain.Dekat step bawah ni ada anggaran masa untuk memudahkan amatur..kang marah lak kek tak jadi kalau tulis bahan saja..
- Menggunakan hand mixer pukul telur sampai kembang ataupun pukul selama 3 minit dengan kelajuan yang makin meningkat.
- Turunkan kelajuan hand mixer sikit2 sampai benti terus.
- Masukkan gula dan teruskan pukul selama 2 minit.
- Masukan minyak masak dan pukul selama 2 minit lagi.
- Masukkan Bahan B dan Bahan C secara selang seli.Adalah lebih baik semasa memasukkan bahan tersebut gunakan whisk sebab guna hand mixer akan mengotorkan dapur anda.
- Bila dah sebati, bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit.NOTA>kepanasan oven depends pada oven korang..ada orang kalau oven nye rasa panas sangat gne 170 darjah je..
p/s:ni resipi kek saja..Ganache resipi lain..
ehem ehem
ReplyDeleteanisss... nakkkk!!!
ReplyDeleteehem,ehem.
ReplyDeleteSalmi yang comeyy! ko kene datang cni HARU ni..
ReplyDeletenak~~~
ReplyDeletebaru ari ini abes makan...
ReplyDeletesbb sedap,kene mkn slow2...hahaha...
terima kasih banyak2 yer...